Dominikanska republiken

Torsdagen 23e februari gick vi upp tidigt, mamma hämtade oss vid halv 6 och så åkte vi till landvetter. Jag var så himla, himla nervös inför flygresan. Det var faktiskt så illa att jag dagarna innan resan funderade på sätt att "slippa" åka. Samtidigt hade jag ju verkligen längtat till denna dagen, det är nog bara ni som är riktigt flygrädda som kan förstå de blandade känslorna och den ångesten. MEN, vi gick på planet, jag tog en sömntablett (som inte funkade öht) och sen lyfte vi mot västindien. På resan dit så flög vi direkt från Göteborg till Punta cana (10,5h), det var verkligen skönt att slippa mellanlandningar osv. :)
Resan dit gick hur som helst jättebra! Vi kollade på några filmer (jag satt mest och kollade ut genom fönstret för då känns det som att jag har mer koll på situationen, haha... visst), piloten informerade oss om att när molnen börjar se ut som popcorn, då är vi nästan framme över karibien. Haha.

När vi landade i dominikanska och gick ur planet så kom den där klassiska värmesmällen direkt :) Flygplatsen såg ut som stora hyddor med stråtak, man såg vart vi hade landat helt enkelt. ;) Bussresan till hotellet gick fort, det var så skönt att få checka in och komma till sitt rum! Hade rest i typ 16 timmar tror jag när vi äntligen var framme. Vi utforskade hotellområdet och såklart stranden på sena eftermiddagen/kvällen och vi var mer än nöjda med rummet och allt. :)

Vi hade verkligen tur med vädret under de 14 dagarna vi var där också, vissa råkar ju ut för många regndagar när man är där men vi hade bara 2 dagar som var dåliga. :) Vi låg mest på stranden och badade i havet om dagarna, men folk var nere i princip mitt i natten och "bokade" solstolar så det fanns sällan några stolar vid parasoll när vi kom ner efter frukosten.. så några dagar låg vi vid poolen istället, och det funkade kanon det också. :)

Efter att vi hade vart där i några dagar så bokade vi en utflykt på fyrhjulingar, det var en halvdag där man körde till en lite mer avlägsen strand där vi gjorde badstopp, vi besökte lokala kaffe/kakao/cigarr-tillverkare där vi handlade lite presenter till familjen hemma, och sen stannade vi vid en grotta där man kunde hoppa några meter ner och bada i en källa, men det var inte många som gjorde det. Det var riktigt intressant att köra på småvägar och köra förbi lokalbefolkningens hus, men vissa "hus" var i samma storlek som en lekstuga i sverige typ. Guiden berättade att genomsnittslönen i dominikanska är mellan 100-200 usd / månad. Känns så orimligt att vi bränner förbi på fyrhjulingar och "turistar" oss, när husen vi kör förbi är helt nedgångna och människorna där knappt har något.
Hur som helst, utflykten var både intressant och rolig. Niklas körde och jag satt bakom, vissa vägar var så guppiga att jag studsade omkring bakom honom, hahaha. Jag ropade till honom att sakta ner på vissa sträckor men niklas valde nog att inte lyssna på det, haha! :)

Den andra utflykten vi gjorde var till Saona Island, och den utflykten hade jag bokat via ving åt oss som en födelsedagspresent till Niklas. Det var en heldag, så bussen från hotellet till katamaranen gick redan vid 07. Vi åkte katamaran typ en timme til en enskild strand där man kunde ta kort på de kända röda sjöstjärnorna som dom har där, sen åkte vi vidare till saona. Det är en rätt stor ö som det bara bor cirka 50 personer på, de är människor som har bott där länge och därför har tillstånd att bo kvar. Ön är ett naturreservat så det fick inte byggas nya byggnader, utan det som fanns vid stränderna var tillfälliga "tält" som skulle ge skugga om man ville ha det. Vi åt en typisk dominikansk lunchbuffé på stranden, sen hade vi tid att bada & utforska innan katamaranen skulle åka tillbaka hemåt.
Saona var seriöst det finaste stället jag har vart på, havet var ljust turkost och helt klart. Såg ut som att man badade i en pool, riktigt läckert. :) Pirates-filmerna har spelat in några scener på saona, en riktig paradisö! :)

Hotellet vi bodde på hetta bavaro princess all suits, och vi tyckte att det var jättebra. Riktigt stort område, man åkte golfbil mellan lobbyn, rummet och stranden. Vi promenerade dock väldigt mycket också faktiskt, haha. På resorten fanns det 9 restauranger, men vi åt mest uppe i huvudrestaurangen där de hade en stor buffé som varierade lite varje dag. Vi provade en dominikansk restaurang, en italiensk och en köttrestaurang också men maten var typ likadan överallt.. så då tänkte vi att vi lika gärna kan äta i buffen för då kan man ju välja själv.

Personalen (och människorna öht i dominikanska) har inte alls samma tänk som vi är vana vid i sverige, haha. De var många som var trevliga alltså, men lika många som inte hälsade eller sa något alls. Det fanns en liten supermarket på hotellet, och personalen där behandlade en ungefär som att man var osynlig. Det var lite ovant till en början, och vi undrade ju vad det var för fel på dom... haha. Men när vi förstod att de flesta har den där "hakuna matata"-attityden så gjorde det inte så mycket. Stress fanns typ inte där, alla verkade väldigt stressfria. :) Det var en väldigt skön kontrast till vardagen här hemma! Det reagerade jag faktiskt på direkt på landvetter när vi kom hem, jag skulle köpa kaffe på pressbyrån där och folk i kön var så himla otåliga, stressade och såg irriterade ut. Det var en så stor skillnad till hur man hade haft det på resan så kontrasten blev så uppenbar. Det kan ju omöjligt vara sunt att det är ett sånt här tempo här hemma.

Vi hade så många härliga dagar på stranden (tillomed den gången då en våg drog omkull mig på stranden och jag vurpade ner i vattnet framför alla, haha!) och underbara kvällar, jag ville verkligen inte åka hem när det var dags. Visst är det alltid kul att komma hem och träffa familj osv igen, men jag hade kunnat tänkt mig några veckor till där nere ;) Sån lyx att inte ha några måsten, bara slappna av och ha det bra. Det känns verkligen som att bröllopsresan var så himla bra för mig och niklas också, vi har träffats så lite sista månaderna så det kändes så himla kul att komma iväg från vardagen och bara umgås vi 2. :)

Sorry för längsta inlägget någonsin, haha. Hade kunnat skriva massor med om resan men känns som att det inte är så intressant för er kanske. ;) Här kommer lite bilder iaf! :)

Saona Island.

Vi hittade en sjöstjärna :)

Det fanns påfåglar överallt på hotellet, så fina!